Wednesday, September 2, 2009

PEraLaTan AsaS PERtoLongan CeMas


Peti Kecemasan

Apa Itu Pertolongan Cemas?
  • Adakah anda semua tahu ape itu pertolongan cemas??? tidak tahu ke...xpe...disini aku akan menerangkan serba sedikit mengenai pertolongan cemas dan kaitan dgnya...
  • Pertolongan cemas boleh dikaitkan dgn bantuan pertama(rawatan awal) yg diberikan kpd org yg tercedera(pesakit) sebelum dihantar kehospital.....(disini bermaksud pertolongan cemas mestilah berkaitan dengan pesakit...hehehe..jika xda pesakit xdela pertolongan cemas :)  )
  • Oleh itu, perlula ada seseorang untuk melakukan pertolongan @ dikenali sebagai first aider...tanggungjwb seorang first aider adalah mengenalpasti punca kemalangan,memberi pertolongan cemas dengan tertib,cepat dan tenang...(yg paling penting tenang..klu x..lagi cepatla pesakit tu mati..hehehe)
  • Disini aku ingin menerangkan tentang Peti Kecemasan.....Kandungan2 yg biasa ada di dlm peti nie adalah seperti plaster,paket 'gauge',gulungan kapas, pembalut segi tiga,pembalut bergulung, antiseptik,penyepit kecil,gunting dan pin..
  • Peti nie hendakla dilabelkan dgn jelas, disimpan ditempat kering dan tidak boleh dicapai oleh kanak-kanak (amaran kerajaan malaysia - merokok membahayakan kesihatan......hehehe...)

Semua ini telah aku pelajari semasa kelas rekreasi yang diterangkan lebih lanjut oleh En.Muiz

sambung page lain :)


No comments:

Post a Comment